Vedtægter for
Grønbjerg Aktiv Forening For Alle
(GAFFA)
Foreningen er stiftet den 14. maj 2013
ved fusion af følgende foreninger:
Grønbjerg Gymnastik og Ungdomsforening
Grønbjerg Idrætsforening
Grønbjerg Ungdomsklub
§ 1
Navn og hjemsted Foreningen Grønbjerg Aktiv Forening For Alle er stiftet den 14. maj 2013 og har hjemsted i Grønbjerg i Ringkøbing-Skjern kommune. § 2 Formål Foreningens formål er at udvikle fællesskabet i lokalsamfundet gennem sportslige og andre kulturelle aktiviteter for børn unge og ældre i samarbejde med Grønbjergs øvrige foreninger, samt på demokratisk vis at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen og samfundslivet i øvrigt. ad 2 Endvidere er det foreningens formål at opretholde et klubtilbud for unge fra 4. til 8. klassetrin. § 3 Forpligtelser/rettigheder Foreningen indtræder i samtlige forpligtelser og rettigheder som vedrører de tre fusionerede foreninger. § 4 Organisation Foreningen kan være tilsluttet DGI Vestjylland, DBU eller andre hovedorganisationer og er underlagt disses love og bestemmelser. § 5 Medlemskab Som medlem kan optages enhver, som overholder foreningens vedtægter og lever op til foreningens formål og bestemmelser. Optagelse i foreningen sker ved den til enhver tid gældende indmeldelsesprocedure. Medlemskabet begynder når kontingentet er indbetalt. ad 2 Frivillige ledere og trænere er medlem af foreningen. ad 3 Endeligt afslag på medlemskab af foreningen skal efter anmodning fra den, der ønsker medlemskab, forlægges generalforsamlingen. ad 4 Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udpeges af generalforsamlingen. ad 5 Kontingentindbetaling for en aktivitet i foreningen medfører et års medlemskab. ad 6 Den til foreningens drift og formåls fornødne kapital tilvejebringes gennem medlemskontingent, tilskud fra offentlige myndigheder og private institutioner, organisationer og virksomheder, fonde og øvrige sponsorater m.v. § 6 Kontingent Kontingentet fastsættes af bestyrelsen og generalforsamlingen orienteres herom. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen. § 7 Restance Kontingentet betales ved tilmelding til en aktivitet. Såfremt dette ikke er tilfældet iværksættes bestyrelsens rykkerprocedure. § 8 Udelukkelse og eksklusion Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægt. § 9 Ordinær generalforsamling Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj måned i Grønbjerg, Ringkøbing- Skjern Kommune. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling og indkaldelsen, med foreløbig dagsorden skal finde sted med fire ugers varsel, via elektronisk medie og opslås desuden i et lokalt blad og/eller på foreningens hjemmeside. ad 2 Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag fremsendes via elektronisk medie til medlemmerne sammen med dagsordenen og det reviderede regnskab senest en uge før generalforsamlingen og opslås på foreningens hjemmeside. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle medlemmer som er over 15 år og som ikke er i kontingentrestance. For medlemmer under 15 år har forældre/værge(r) stemmeret. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. ad 3 Hvis bestyrelsen ikke efterkommer vedtægtens bestemmelse om at indkalde til generalforsamling, kan en kreds af minimum fem medlemmer foretage indkaldelsen i foreningens navn. ad 4 Ingen ansat i foreningen har stemmeret, eller er valgbar til bestyrelsen. De kan dog efter bestyrelsens godkendelse overvære bestyrelsesmøderne. § 10 Dagsorden Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter: 1) Valg af stemmetællere 2 Valg af dirigent og referent 3) Bestyrelsens beretning for det forløbne år og kommende års aktiviteter 4) Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse 5) Orientering om kontingenter 6) Behandling af indkomne forslag 7) Valg af formand (i ulige år) 8) Valg af kasserer (i lige år) 9) Valg af sekretær (i lige år) 10) Valg af badmintonudvalgsformand (se § 13 ad 2) 11) Valg af gymnastikudvalgsformand (se § 13 ad 2) 12) Valg af fodboldudvalgsformand (se § 13 ad 2) 13) Valg af klubudvalgsformand (se § 13 ad 2) 14) Valg af 1. og 2. suppleanter til bestyrelsen 15) Valg af revisor og revisorsuppleant 16) Eventuelt ad 2 Fraværende, valgbare medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at vedkommende vil modtage valg til den foreslåede post. § 11 Generalforsamlingens ledelse Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 19 og 20. Afstemning skal foretages skriftligt på forlangende, personvalg dog altid skriftlig. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten. Har generalforsamlingen truffet afgørelse i en sag, kan denne ikke på ny indbringes for samme generalforsamling. § 12 Ekstraordinær generalforsamling Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af mindst tre medlemmer af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling. § 13 Bestyrelsen Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. ad 2 Bestyrelsen er ansvarlig for at der nedsættes relevante aktivitetsudvalg på min. tre og maks. otte medlemmer under den enkelte valgte udvalgsformand. Derudover kan bestyrelsen nedsætte udvalg til ad hoc aktiviteter/ opgaver. ad 3 Bestyrelsen træffer afgørelse i alle økonomiske og administrative spørgsmål. ad 4 Udvalgene arbejder under ansvar over for bestyrelsen. Bestyrelsen forestår foreningens økonomi, hvilket vil sige, at kontingent, kommunale tilskud og andre indtægter tilgår bestyrelsen, der så bevilger de nødvendige midler til arbejdet inden for de enkelte udvalg. ad 5 Aktivitetsudvalgene indsender forslag til udgiftsramme for aktiviteten og administrerer med ansvar over for bestyrelsen selv det bevilgede beløb. ad 6 Klubudvalget indsender forslag til budget for aktiviteten og administrerer med ansvar over for bestyrelsen selv det bevilgede beløb. ad 7 Det enkelte udvalgs kompetencer er beskrevet under bestyrelsens forretningsorden. ad 8 Bestyrelsen vælger selv af sin midte næstformand. ad 9 Ved formandens forfald træder næstformanden i formandens sted. ad 10 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden som optages som bilag til denne vedtægt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. ad 11 Bestyrelsen holder møde, når formanden finder det nødvendigt, eller når mindst to af bestyrelsens medlemmer forlanger det, og formanden drager omsorg for at indkalde mødedeltagerne skriftlig med tilhørende dagsorden. ad 12 Over bestyrelsens forhandlinger føres et referat. ad 13 Såfremt formanden ikke uddelegerer opgaven, leder han/hun forhandlingerne og afstemningerne og drager omsorg for, at beslutningerne indføres i et referat. Konstateret inhabilitet skal indføres i referatet. Formanden drager omsorg for udførelsen af de trufne beslutninger. Et bestyrelsesmedlem er inhabilt i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk eller særlig personlig interesse i sagens udfald. I øvrigt er de almindelige regler for inhabilitet og tavshedspligt, som gælder for offentlig forvaltning, gældende for bestyrelsens medlemmer. ad 14 Alle afgørelser træffes ved almindelig stemmeflertal. Ved stemmelighed er det den fungerende formands stemme der er udslagsgivende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller brev. De enkelte medlemmer har ret til at få deres afvigende meninger ført i referatet. Referatet skal være tilgængeligt for resten af bestyrelsen i løbet af en uge efter mødet. ad 15 De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten. ad 16 Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en sekretær og yderligere 4 medlemmer, der vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år, medens kassereren, sekretæren og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år. Genvalg kan finde sted. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 15 år samt forældre/værge(r) til medlemmer under 15 år jf. § 9 ad 2. ad 17 Bestyrelsen kan invitere relevante personer til bestyrelsesmøderne. ad 18 Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for foreningens gæld, men kan blive ansvarlige efter dansk rets almindelige erstatningsregler. De kan ikke modtage honorar af foreningens midler for varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem. ad 19 Et bestyrelsesmedlem skal øjeblikkeligt udtræde af bestyrelsen, hvis medlemmet ikke længere opfylder habilitetsbetingelserne for at være medlem af bestyrelsen. ad 20 I tilfælde af et medlems udtræden i funktionsperioden, indtræder suppleanten. § 14 Kontaktpersoner Til hver aktivitet tilknyttes en kontaktperson fra det enkelte aktivitetsudvalg. Kontaktpersonens opgaver og kompetencer er beskrevet i bestyrelsens forretningsorden. § 15 Klubråd For at sikre at medlemmer under 18 år har indflydelse på klubbens aktiviteter oprettes et klubråd. Rådet består af udvalgsformanden samt fire rådsmedlemmer der vælges blandt klubbens deltagere. § 16 Regnskab Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden den 1. april afgive regnskab for det foregående år til revisoren. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
|